SsangYong a jeho až (ne)překvapivě dobrá novinka
Automobilka SsangYong Motor Company má téměř sedmdesátiletou tradici a v České republice si šlo její vozy zakoupit již v 90. letech. SsangYong tak v povědomí široké veřejnosti je, přesto si velké množství zákazníků stále myslí, že se jedná o čínského výrobce.
Ve skutečnosti automobilka pochází z Jižní Koreje, kde patří mezi čtveřici největších automobilek. To znamená, že se může hrdě hlásit ke stejnému původu jako například Kia či Hyundai, kterým se však na českém trhu daří o poznání lépe.
To by chtěl SsangYong, což v překladu znamená dva draci, změnit i s novým SUV modelem Tivoli Grand, který vychází z již dříve prodávaného modelu XLV. Mimo atraktivního designu a nových motorizací přináší také atraktivní cenovku, která startuje na částce 429 900 korun, a to je na SUV velmi dobrý základ.
V případě Tivoli Grand se jedná o model, který vychází ze základní verze Tivoli, u které výrazně upravuje její vzhled, a především přefoukává její zavazadlový prostor, který nyní nabízí 720 litrů, zatímco klasická verze poskytuje něco málo přes 300 litrů. Tak velký nárůst velikosti vám bude dopřán. A to nezmiňujeme prostor, který ve voze vznikne po sklopení sedaček.
Interiér, který potěší
Zbytek interiéru je v podstatě totožný se svým menším sourozencem. Nabízí tedy přehledné uspořádání palubní desky, na které nechybí řada fyzických ovladačů, které potěší zejména ty, jež dávají přednost praktičnosti před futurismem. Klimatizace, hlasitost rádia a další prvky tak lze ovládat na první dobrou.
Příliš pozornosti si pro sebe nekrade ani dotyková obrazovka, která je více než rozsáhlým infotainmentem spíše multimediálním zprostředkovatelem komunikace mezi řidičem a vozem. Některé funkce mohou chybět, ovšem díky podpoře Android Auto a Apple CarPlay zastane řadu funkcí právě propojení s mobilním telefonem. V nabídce je buď osmi či 10,2palcový displej.
K tomu přihoďme dostatečný prostor v přední i zadní části vozu a máme auto, které perfektně obstojí jako rodinný vůz pro převážení ratolestí po kroužcích, i jako auto, které je schopné odvézt na stavbu hned několik vazounů.
Tichý chod
Tivoli Grand je v České republice nabízeno s jedinou motorizací. Tou je zážehový čtyřválec o objemu 1,5 litru, který lze párovat s šestistupňovým manuálem, případně za příplatek i šestistupňovým automatem. Síla motoru je pak přenášena pouze na zadní nápravu, což znamená, že novinku neseženete jako čtyřkolku.
Maximální výkon je 120 kW při 5 tisících otáčkách za minutu. Vše je kultivovaně odhlučněno, takže o motoru téměř nevíte. To samé platí i o podvozku, který se vyznačuje velice příjemnou pohodlností. Skvěle filtruje nerovnosti, nemá tendenci natřásat se. Posádku neruší žádné vibrace, ani rázy od kol.
Hodně muziky
Jak již bylo řečeno, cena vozu startuje na částce lehce nad 400 tisících korunách. V případě výběru verze s automatickou převodovkou a bohatou příplatkovou výbavou si připravte 560 tisíc korun. Stále je to však výrazně méně než v případě modelů od Škodovky, přičemž Karoq startuje na částce přesahující 600 tisíc a je výrazněji očesaný.
Jednoduše řečeno, Tivoli Grand nabízí skutečně hodně muziky za slušný peníz. Navíc nemá žádné ústupky, žádné alternativy a provizoria. Stačí jen přimhouřit oči nad trochu neobvyklým přifouknutým vzhledem a smířit se s tím, že znak na přídi je více exotický. Pokud se vám toto podaří, získáte automobil, který splní veškerá vaše očekávání, a na který brzy nedáte dopustit.